بررسی تجربیات جهانی
اکوسیستم استارتاپی در حوزه خودروهای متصل
این گزارش در واقع به بررسی برترین استارتاپهای دنیا از منظر سرعت رشد، سرعت و میزان جذب سرمایه در سالیان اخیر و در نهایت جذابیت فناورانه پرداخته است.
خودروهای متصل باعث دگرگونی جهانی در سطح شبکههای داده شده، داشتن خودرو برای بسیاری از افراد را به امری غیرضروری تبدیل کرده و ساختارهای حملونقل را به شدت تغییر میدهند. در همین راستا و همزمان با تغییر بخشهای زیادی از جامعه به دست خودروهای متصل، خودروسازان بایستی برای تغییر مدلهای کسب و کار، منابع درآمد و اکوسیستمها آماده باشند. شرکت های خودروسازی با رقابت از سوی استارتاپ ها و سایر بازیگران حوزه فناوری روبرو هستند. نوآوران کوچکتر و زیرک تر در ارائه خدمات حمل و نقل با مدل های کسب و کار جدید، فرآیندهای چابک، انتشار سریع و تمرکز دقیق بر تجربه مشتری به موفقیت خواهند رسید.
اتصال به اینترنت در حال حاضر به صورت استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه مدرن نصب شده اند و بسیاری از تولیدکنندگان، فناوریهای لازم را در همان مراحل تولید بر روی خودرو نصب میکنند. در این میان، خودروهایی که سختافزارهای لازم برای اتصال را بصورت استاندارد ندارند (که اکثریت خودروهای موجود در جادهها و بزرگراهها هستند)، میتوانند با استفاده از گوشی هوشمند که رایجترین رویکرد است، با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.
همگام با استقرار شبکههای 5G، اتصال در بین خودروها بیشتر و بیشتر امکان پذیر می شود. همزمان با موفقیت و علاقه روزافزونی که نسبت به خودروهای متصل در حال بوجود آمدن است تولید این مدل ها به دلیل تأثیرات مثبت دیجیتالی شدن در زمینه های دیگر مانند برقی شدن، حمل و نقل پایدار و رانندگی خودران در حال افزایش است.
علاوه بر این، فناوری در این بخش در حال حاضر روی توسعه تعدادی ابزار جدید مانند سیستم های تشخیص چهره و ردیابی چشم کار می کند که میتوانند در سایر سیستمهای کمکی به راننده مانند تشخیص خستگی یا تشخیص تمرکز از طریق ضربان قلب با استفاده از تکنیک های مبتنی بر ردیابی چشم کمک کنند. به عبارت دیگر، صنعت خودرو به عنوان محرکی قدرتمند برای سایر حوزهها مطرح شده است.
حوزه خودروهای متصل در کشور متاسفانه به دلیل نداشتن اولویت در صنعت حال حاضر خودروسازی مغفول مانده است. یکی از مهمترین دلایلی که بنظر میرسد تا حد زیادی در این امر موثر بوده باشد عدم وجود رقابت از سوی خودروسازان برتر دنیا و ایجاد محیطی ایزوله برای خودروسازاین داخلی بوده است که در واقع با توجه به این موضوع خودروسازان نیازی به همگام شدن با فناوریهای روز دنیا در صنعت خودروسازی نمیدیدند. خوشبختانه اما در سالیان اخیر ورود خودروهای بهروزتر به کشور توانسته است خودروسازان را اندکی به تکاپو بیاندازد.
در حال حاضر خودروسازان کشور در ارائه برخی کاربردهای این فناوری مانند سیستمهای ردیاب خودرو برای امنیت و مدیریت ناوگان حمل و نقل موفق بوده اند. اما کاربردهای دیگر این فناوری از جمله خودروهای برقی، رانندگی هوشمند و … در فاز تحقیق و توسعه است و ایران از بسیاری از کشورهای توسعهیافته در این زمینه عقب افتاده است. مجوز بهرهگیری از این کاربردها را باید شرکتهای خودروسازی و نهادهای رگولاتوری کشور ارائه کنند تا امکان پیادهسازی و گسترش آنها وجود داشته باشد.
گزارش پیش رو در واقع به بررسی برترین استارتاپهای دنیا از منظر سرعت رشد، سرعت و میزان جذب سرمایه در سالیان اخیر و در نهایت جذابیت فناورانه پرداخته است. در این گزارش 66 استارتاپ برتر دنیا مطابق با آخرین گزارشات روز دنیا از منابع معتبری همچون CBInsights، Traxcn و Forbes انتخاب شده اند و ویژگیهای مختلف آنها همچون میزان جذب سرمایه، سال تاسیس، حوزه های فناوری و ... مورد بررسی قرار گرفته اند.
در بخش اول گزارش، برخی کلیات و آمار و اطلاعات مربوط به حوزه خودروهای متصل مورد اشاره قرار خواهند گرفت تا فضای حاکم بر حوزه برای خوانندگان گزارش واضح تر و روشن تر گردد. در بخش دوم و اصلی گزارش، استارتاپ های پیشرو و در حال رشد حوزه خودروهای متصل معرفی شده و مورد بحث قرار خواهند گرفت. در آخرین بخش نیز آمار و ارقام کلی و اطلاعات مربوط به استارتاپ های برتر بیان خواهد شد تا روندهای مختلف مربوط به حوزه تبیین گردند.
ارسال به دوستان