گسترش کسب و کارهای حوزه اقتصاد اشتراکی

دكتر مهدي محمدي

اگر بتوانيم بخشي از زيرمجموعه‌هاي كسب‌وكارهاي اشتراكي مانند بخش حمل‌ونقل اشتراكي را به داخل كشور بياوريم خواهيم توانست بخشي از اقتصاد حاصل از اين بخش را فعال كنيم. اين كسب‌وكارها با شتاب زيادي در حال گسترش هستند، چراکه با توجه به آمار كسب‌وكارهاي حوزه اقتصاد اشتراكي در سال 2010 توانسته‌اند، تا 150 ميليون دلار سرمايه جمع كنند كه اين رقم تا سال 2016 به 23 ميليارد دلار رسيده است.  از سویی دیگر برآوردها براي سال 2018 حدود 40 ميليارد دلار را نشان مي‌دهد.

امروز مكانيسم‌هاي اقتصاد اشتراكي را مي‌توان توسعه داد تا افراد در حوزه‌هاي مختلف از ظرفيت‌هاي خالي يكديگر استفاده كنند به‌عنوان‌مثال در فضاي اقتصاد اشتراكي مي‌توان در تسهيم ماشین‌آلات كشاورزي هم اقدامات مناسبي به كار گرفت.
ظرفيت فضاهاي اقتصاد اشتراكي باعث شده تا کسب‌وکارهای فردي ايجاد شود و هم براي افراد درآمد ايجاد شود كه اين باعث شده تا سبك زندگي مردم هم‌تغییر پيدا كند.

اين مردم هستند كه با اشتراک‌گذاری دارايي‌هايشان مي‌توانند زندگي بهتري در كنار يكديگر تجربه كنند. اقتصاد اشتراكي باعث خواهد شد تا در جوامع، افراد ازنظر سطح رفاه به يكديگر نزديك شوند، منابع نيز قابل مديريت باشند و امكان به اشتراك‌گذاري آن‌ها فراهم شود.

فعاليت‌هايي در اين حوزه براي ساماندهي زيرساخت‌هاي اين حوزه در حال انجام استٰ اما خدمات فردبه‌فرد هنوز به‌طور كامل در اين زمينه به رسميت شناخته‌نشده است.

در حال ايجاد مجموعه‌اي در ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمند سازی هستيم تا قوانيني كه در حوزه اقتصاد ديجيتال ازجمله اقتصاد اشتراكي موردنیاز است را طراحي كنيم كه كارهايي نيز در اين زمينه صورت گرفته است.

وقتي به حوزه اقتصاد اشتراكي نگاه‌ مي‌كنيم مي‌بينيم كه نيازمند ايجاد يك زمينه قابل‌اعتماد در اين حوزه هستيم كه البته به‌واسطه برخي نرم‌افزارهاي  فعال در اين بخش شاهد اين اعتمادسازي در جامعه هستيم.

موضوع مهم در حوزه اقتصاد اشتراكي ايجاد زيرساخت‌هاي لازم است مثلاً ازنظر اعتبار سنجي در اين حوزه با مشكل مواجه هستيم اما مي‌توان به آينده اميدوار بود و پيش‌بيني مي‌كنيم كه در آينده اتفاقات خوبي در اين زمينه رخ خواهد داد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZJHi