دكتر محمدي مطرح كرد:

پتانسيل ارزشمند توسعه اقتصاد ديجيتال با افرايش صادرات محصولات اين حوزه

دبير توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با تشريح برنامه‌هاي حمايتي معاونت از صادرات در بخش‌هاي مختلف حوزه ICT و در عين حال حمايت از توليد نرم‌افزارهاي موبايلي با هدف صادرات، از راه‌اندازي اولين مركز نوآوري صادرات اپليكيشن موبايل در بوشهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومي ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر مهدي محمدي دبير اين ستاد در گفتگو با فصلنامه مپتا با بيان اينكه در بخش نرم‌افزاري پتانسيل‌هاي صادراتي خوبي داريم، گفت: يكسري نرم‌افزارهايي داريم كه مي‌توانيم به عراق و افغانستان بفروشيم به شرط اينكه شركت‌هاي ما به صادرات ترغيب شوند،‌ قاعدتا در اين راستا بايد كمك كنيم نماينده‌هاي مستقيم صادراتي در كشورهاي همسايه مثل عراق و افغانستان شكل بگيرد.


وي افزود: پتانسيل مهم صادرات نرم‌افزاي، استفاده از ظرفيت افراد به معناي برنامه‌نويس‌هايي است كه عمدتا فري‌لنسر و يا دوركار بوده و در قالب درآمد دلاري فعاليت مي‌كنند كه اينها پتانسيل بالايي براي ارز آوري داشته و كمتر به مشكلات تحريم دچار مي‌شوند كه بايد بيشتر بر روي آنها تمركز كنيم.
محمدي اضافه كرد: البته برنامه‌هايي داريم كه يكسري هاب در كشورهاي منطقه ايجاد كنيم يا از ظرفيت شركت‌هاي كشورهاي منطقه استفاده كنيم كه پروژه‌ها را گرفته و به فري‌لنسر ايراني بدهند و پروژه‌ها را از طريق فري‌لنسرهاي ايراني انجام شود چون قيمت نيروي كار ايراني كاهش يافته و به شدت براي شركت‌هاي خارجي و كساني كه دنبال كاري فري‌لنسر هستند به صرفه است كه با فري‌لنسرهاي ايراني كار كنند.
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در جمع‌بندي مطالب خود گفت: به طور كلي در حوزه نرم‌افزار دو بخش داريم كه يكي بخش شركت‌ها هستند كه به نظر مي‌رسد از طريق كنسرسيوم‌هاي صادراتي در كشور اين بخش قابل توسعه است و بخش ديگر نيز فري‌لنسرها هستند كه بتوانيم پروژه‌ها را از كشورهاي ديگر بگيريم و در داخل كشور انجام دهيم.


محمدي با تقسيم‌بندي اقتصاد ديجيتال به حوزه‌هاي مختلف تجهيزات و كسب و كار و كارهاي اينترنتي و محتوا و نرم‌افزار، افزود: يكي ديگر از حوزه‌هاي مهم اقتصاد ديجيتال، حوزه محتوا و حوزه‌هاي نزديك به محتوا مثل گيم است كه در حال رشد هستند. ح.زه چهارم، بخش نرم‌افزار است كه در هر كدام از اين چهار حوزه، پتانسيل‌هاي صادراتي موضوعي بسيار مهم محسوب مي‌شود.


دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در عين حال بيان كرد: امكان دارد در بخش تجهيزات سخت‌افزاري ظرفيت‌‌هاي بدي نداشته باشيم اما با توجه به محدوديت‌هاي تحريم به نظر مي‌رسد در حوزه سخت افزار امكان صادراتمان خيلي ضعيف است مگر اينكه مكانيزم‌هاي خاصي مانند پيمانكاري و قطعه‌سازي در زنجيره شركت‌هاي بين‌امللي درنظر بگيريم.


وي درباره حمايت‌هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از اتحاديه صادركنندگان مخابراتي، توضيح داد: ما مي‌توانيم به اتحاديه كمك كنيم تا دفتر صادراتي در كشورهاي منطقه راه‌اندازي كنند كه بخشي از هزينه‌هاي دفتر صادراتي را نيز پرداخت كنيم چون معاونت داراي ظرفيت‌هايي در داخل كشورهاي همسايه مثل هند، چين يا روسيه است. همچنين در كشورهاي اروپايي نيز داراي ظرفيت‌هايي هستيم كه مي‌توانيم آن را در اختيار اتحاديه و سازمان نصر قرار دهيم.

 

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه طراحی نرم‌افزارهای کاربردی موبایل بخش‌ دیگری است که پتانسیل خوبی داردکه طراحی این نرم‌افزارها باید باهدف بازار کشورهای خارجی صورت گیرد، گفت: به عنوان مثال یک اپلیکیشن ایرانی در داخل عربستان بالای یک میلیون دانلود دارد که ظرفیت صادراتی خوبی محسوب می‌شود، اولویت ما نیز حمایت از تولید نرم‌افزارهایی است که برای حوزه‌های مختلف مثل گردشگری، مذهبی و یا دیگر بخش‌ها برای کشورهای منطقه تولید می‌شوند.


راه اندازی اولین مرکز نوآوری صادرات اپلیکیشن موبایل در بوشهر


محمدی با تاکید براینکه از تولید نرم‌افزارهای موبایلی که با اهداف خاصی برای کشورهای منطقه تولید می‌شوند، حمایت می‌کنیم‌، گفت: در این راستا اولین مرکز نوآوری صادرات‌ اپلیکیشن‌ موبایل در بوشهر با هدف بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس راه‌اندازی شده و به دنبال ایجاد چنین مرکزی در مشهد با هدف کشورهایی مثل افغانستان و یا تاجیکستان‌ هستیم، درعین حال برای بازارعراق در کردستان و یا کرمانشاه نیز به دنبال ایجاد چنین مرکزی هستیم.


وی، کسب‌وکارهای الکترونیکی مثل دیجی‌کالا، اسنپ و یا تپسی را از حوزه‌های مهم دیگری برشمرد که پتانسیل خوبی برای ایجاد شعب در کشورهای دیگر از طریق مشارکت دارند که در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ورود آنها به کشورهای همسایه برنامه‌های حمایتی دارد.


محمدی در ادامه با بیان اینکه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه لايه تعریف می‌شود، توضیح داد: یک لايه در واقع لايه توانمندسازی نیروی انسانی برای ورود به عرصه کارآفرینی دیجیتال وکسب‌وکارهای دیجیتالی است، یک برنامه ویژه ما دراین زمینه بوت‌کمپ‌هاهستند که درواقع می‌خواهیم به فارغ‌التحصیل کمک کنیم در دوره‌های آموزشی کملا مشخصی، آموزش فنی وکسب و کار ببینند تا برای ورود به بازار مهیا شوند.


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال وهوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر حمایت مادی و معنوی از شرکت‌هایی که به دنبال ایجاد بوت‌کمپ‌ها بخصوص در حوزه‌های اولویتدار تعریف شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند، اظهار کرد: اولویت‌های فناورانه محور مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بیگ دیتا، بلاکچین، تکنولوژی‌های هوشمندسازی و واقعیت مجازی و اولویت‌های مساله محور نیز شامل سلامت دیجیتال، کشاورزی دیجیتال، اقتصاد چرخشی دیجیتال، نوآوری اجتماعی دیجیتال، شهرهوشمند و حمل ونقل هوشمند و گردشگری دیجیتال است که اگر هر شرکت خصوصی در این12 حوزه، بوت‌کمپی طراحی کند اما حاضریم با آنها همکاری کنیم.


وی، لایه دوم برنامه‌های حمایتی معاونت را کمک به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها عمدتا از طریق شکل‌گیری شتابدهنده‌های تخصصی عنوان کرد که هر شرکتی که در این12حوزه بخواهد شتابدهنده راه اندازی کند، این معاونت نیزبا آنها مشارکت کرده و در تجهیز شتابدهنده و درعین حال تامین بخشی از منابع مالی در قالب وام یا کمک بلاعوض از آنها حمایت می‌کند.


محمدی ادامه داد: البته اگر شرکت استارتآپی که از شتابدهنده بیرون آمد و توانست موفق عمل کند آن کمک هزینه درقالب کمک بلاعوض برای آنها محسوب می‌شود.


وی، لایه سوم حمایتی را کمک به تجاری‌سازی و گسترش بازار برشمرد و افزود: دراین زمینه بخصوص برای گسترش بازار برنامه مشخصی داریم، درعین حال برای تامین مالی نیز تفاهم‌نامه‌ای باصندوق نوآوری و شکوفایی خواهیم داشت تا اگر بشود ازطریق این‌ صندوق، یک‌سری برنامه‌های مشارکتی با شرکت‌های بزرگ در راه‌اندازی شتابدهنده‌ها و صندوق‌های تخصصی در حوزه اقتصاد دیجیتال با همکاری صندوق داشته باشیم.


ایجاد کارگروه های تخصصی با مشارکت تشکل‌های مرتبط


محمدی با تاکید بر اینکه رویکرد بنده این بوده که به عنوان دولت، بیشتر نقش تسهیل کننده داشته باشیم تا مداخله؛ بیان کرد: اگر قرار است کاری کنیم این حمایت باید از طریق خود تشکل‌ها اتفاق بیفتد، ما در نظر داریم 12 کارگروه تخصصی راه‌اندازی کنیم که بخش عمده‌ای از این کارگروه‌ها را می‌خواهیم از طریق تشکل‌های مرتبط فعال کنیم که این موضوع در نیمه اول اسفند ماه کلید می‌خورد.


وی ادامه داد: درعین حال حوزه‌هایی داریم که تشکل ندارند که برای این موضوع نیز دوستان به دنبال آن هستند که شرکت‌های مرتبط را دور هم جمع کنند، درواقع یکی از برنامه‌های مهم ما این است که هویت‌های مجزایی که در داخل اکوسیستم اقتصاد دیجیتال وجود دارند را با ظرفیت‌های متمرکز گردهم آوریم و در واقع هم‌افزایی ایجاد کنیم./
پايان پيام

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zkw1