با طراحی زیرساخت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
هزینه راهاندازی استارتاپها کاهش یافت
«نخستین نشست آشنایی با خدمات برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق و دستگاههای اجرایی همکار» که به همت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، به شناخت نیازهای فعالان زیستبوم نوآوری و راهکارهای نو برای توسعه آن پرداخت
این رویداد که با هدف توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق برگزار شد، با سه پنل «مختص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری»، «ارائهدهندگان خدمات به شرکتهای خلاق» و «بررسی و نیازسنجی خدمات قابل ارائه به خوشههای صنایع خلاق» کار خود را آغاز کرد.
پنل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم میزبان دبیران «ستادهای توسعه فناوریهای نرم و هویتساز»، "توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی" و " توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی" بود.
مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از سخنرانان پنل معاونت علمی و فناوری ریاست بود به راهاندازی پلتفرم این ستاد برای ارائه خدمات تخفیفی به شرکتهای دانشبنیان و خلاق اشاره کرد و گفت: این پلتفرم، خدمات مورد نیاز یک شرکت دانشبنیان یا خلاق را در بدو تاسیس تا 50 درصد کاهش میدهد.
«شرکتهای دانشبنیان و خلاق برای شروع کار خود، هزینههایی دارند که ما در این پلت فرم تلاش کردیم هزینهها را کاهش دهیم و راهاندازی کسب و کارهای اینچنینی را تسهیل کنیم.»
محمدی با بیان این نکته، تاکید کرد: پلتفرم مورد نظر تا دو هفته آینده به صورت رسمی کار خود را آغاز میکند. در این سایت، سرویسهایی بر اساس سطح بلوغ استارتاپها ارائه میشود تا از این طریق هزینههای راهاندازی خود را تا 50 درصد کاهش دهند.
بنا به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهانه شکلگیری ستادهای توسعه فناوری تسهیل فضای کسبوکارهای جدید در کشور است. این سایت نیز با همین هدف و مبتنی بر توسعه زیستبوم فناوری و کارآفرینی ایجاد میشود.
«در حال حاضر بیش از 600 شرکت خلاق در کشور شناسایی شده است که من معتقدم تعداد واقعی این شرکتها بسیار بیشتر از این رقم است.»
آن طور که محمدی بیان کرد: صنایع خلاق حول محور افرادی با قدرت ذهنی بالا و خلاق میچرخد که این افراد توانایی بالایی در خلق ثروت و ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد کشورها دارند.
به اعتقاد دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همه شرکتهایی که مولفههای نوآورانهای در مدل کسبوکار خود ارائه میکنند جزء شرکتهای خلاق محسوب میشوند. با این تعریف تعداد این شرکتها بسیار بالاتر از عددی است که به صورت رسمی اعلام شده است.
محمدی به روند پذیرش خلاق بودن شرکتها در ستادش اشاره کرد و گفت: ما در ستاد بین 3 تا 5 روز کاری شرکتهای متقاضی خلاق بودن را پذیرش میکنیم و به مولفههای نوآورانه آنها در راهاندازی کسبوکار توجه داریم.
«هر شرکتی که مدل جدیدی برای پول درآوردن ارائه کند یعنی خلاق است و این شرکت را به عنوان یک شرکت خلاق در ستاد پذیرش میکنیم.»
محمدی به این مورد اشاره کرد و ادامه داد: شرکتها برای توسعه کسبوکار خود باید قدرت ریسک بالایی داشته باشند و از سرمایهگذاریهای خطرپذیر استقبال کنند. اگر این شرکتها بازار بینالمللی و داخلی را به خوبی بشناسند درصد موفقیت کار آنها افزایش مییابد.
ارسال به دوستان