دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی:

ترکیب سهم عمده بخش ICT کشور باید با شرایط روز دنیا تغییر کند

مهدی فقیهی بابیان اینکه ایران به سهم خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا دست نیافته است اظهار کرد: بر اساس آن چیزی که پیش‌بینی‌شده است، بخش اطلاعات و ارتباطات با توجه به سهم یک‌درصدی از جمعیت دنیا به جایگاه مطلوبی در این حوزه دست نیافته است.

دکتر فقیهی افزود: غالب اعتبارات در دسترس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در حال حاضر در حوزه ارتباطات است. به این معنی که  سهم عمده بخشICT کشور که چیزی در حدود  ۹۰درصد است، در حوزهCT  (زیرساخت ارتباطی و شبکه) توزیع می‌شود.

فقیهی نسبت سرمایه‌گذاری‌ها در بخشCT  (فناوری ارتباطات) و  IT را در دنیا تقریباً برابر خواند و گفت: پیش‌بینی‌شده است، در چند سال آینده این سهم تغییر کند، به این منظور که ۹۰درصد نرم‌افزار و خدمات و محتوا تخصیص داده شود و تنها حدود ۱۰درصد به زیرساخت و شبکه اختصاص یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با تأکید بر اهمیت شناخت بازارICT  دنیا و وضعیت تقسیم‌بندی این بازار بر اساس نرم‌افزار محتوا و زیرساخت شبکه ادامه داد:  برخی از کشورهای توسعه‌یافته که اساس اقتصاد خود را بر مبنا و بستر فناوری اطلاعات و کاربردهای آن قرار داده‌اند، رشد خود را در توسعه اکوسیستم‌های استارتاپی و حمایت از شکل‌گیری یونی کورن هاUnicorn Startup)؛ غول‌های فناوری که رشد سریعی دارند و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار می‌رسند(  پیداکرده‌اند و توانسته‌اند با تشکیل چند یونیکورن بزرگ از شرکت‌های نوپا و کوچک فناوری اطلاعات حمایت کنند.

وی ابراز کرد: ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، با تغییر رویکرد اتفاق افتاده در اکوسیستم فناوری اطلاعات در دنیا، برنامه‌هایش را مبتنی بر این تغییر پارادایم و در قالب هفت برنامه اصلی دنبال می‌کند.

فقیهی با اشاره به چرخه عمر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا گفت: در نظر داریم در ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، از  کسب‌وکارهایی که در مرحله تولد هستند و متناسب با نیاز بازار در کشور در حال فعالیت‌اند، حمایت کنیم و برای حمایت این کسب‌وکارها و همچنین شکل‌گیری یونیکورن ها ، شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران را به این عرصه فرابخوانیم.

فقیهی با اشاره به اینکه منابع موجود در بخش فناوری به طرق مختلف هزینه می‌شود گفت: منابع از طرق مختلفی همچون وام وجوه اداری شده توسط وزارت ارتباطات، اعطای تسهیلات از سوی صندوق الکترونیک و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی هزینه می‌شود، ازاین‌رو ستاد، نخست در نظر دارد بر اساس جلسات هماهنگی که مابین وزارت ارتباطات  و وزارت صنعت برپاشده است، به یکپارچه‌سازی تسهیلات و حمایت‌ها بپردازد تا منابع  موجود؛ همگرا و در جهت تحقق اهداف این بخش هزینه شود.

فقیهی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز کرد: ستاد توسعه فناوری ارتباطات، اطلاعات و فضای مجازی معاونت علمی در نظر دارد با مشارکت در تدوین پیش‌نویس لوایح در خصوص بهبود اکوسیستم نوآوری و تأمین مالی نوآورانه فعالیت جدی داشته باشد تا با به سرانجام رسیدن این مهم بتواند باری از حوزه قوانین و مقررات این حوزه بردارد.

فقیهی هدف ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی را استفاده از ظرفیت کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت ارتباطات در  بخش‌های پژوهشی خواند و گفت: در نظر داریم با مشارکت ذی‌نفعان و دستگاه‌های مسئول، کارگروهی ویژه‌ برپا کنیم تا فضای مناسب کسب‌وکار استارتاپ ها را از حیث نظارتی و مقرراتی فراهم کنیم. از سوی دیگر، شرایط مناسب را برای فعالیت این استارتآپ ها با مشارکت ذی‌نفعان و دستگاه‌های مسئول فراهم آوریم و به تسهیل فرایندهایی اجرایی در حوزه کمک کنیم.

وی افزود: انتظار داریم قوانین موجود در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به گذشته و با توجه به تغییراتی که در این صنعت رخ  می‌دهد بالغ‌تر شود و  از سوی دیگر نیز حمایت از توسعه کسب‌وکارهای نوپا  و ایجاد اشتغال در کشور  صورت گیرد.

فقیهی یکی دیگر از برنامه‌های ستاد را حمایت از توسعه اشتغال فناوری اطلاعات محور در روستاها و مراکز محروم خواند و اظهار کرد: توسعه اشتغال و توسعه فناوری اطلاعات در روستاها و مناطق محروم، نیازمند کمک نهادهایی همچون وزارت کشور و وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات است، تا در این طرح با حمایت از ایجاد مراکز نوآوری روستایی از توسعه اشتغال در این مناطق حمایت کنیم

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z7Ve