پیرامون اقتصاد دیجیتال

اهمیت اقتصاد دیجیتال و آمار رشد آن در ایران

یکی از اصلی ترین وظایف ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری رصد و بررسی آخرین تحولات اقتصاد دیجیتال در جهان و ایران است. این امر می تواند به تدوین سیاست های دقیق و تعیین شاخص های درست برای رسیدن به اهداف کلان کشور کمک کند. همچنین اطلاع از آخرین ترندها و تحولات جهانی کمک زیادی به بازیگران فعال این حوزه می نماید که کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال این وظیفه خطیر را بر عهده دارد....

یکی از اصلی ترین وظایف ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری رصد و بررسی آخرین تحولات اقتصاد دیجیتال  در جهان و ایران است. این امر می تواند به تدوین سیاست های دقیق و تعیین شاخص های درست برای رسیدن به اهداف کلان کشور کمک کند. همچنین اطلاع از آخرین ترندها و تحولات جهانی کمک زیادی به بازیگران فعال این حوزه می نماید که کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال این وظیفه خطیر را بر عهده دارد. به همین دلیل این مقاله را به اهمیت اقتصاد دیجیتال اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.

 

رشد اهمیت اقتصاد دیجیتال در سال های گذشته

اقتصاد دیجیتال به سرعت در حال رشد است و به طور فزاینده ای به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل می شود بیش از نیمی از جمعیت جهان (حدود ۴.۶ میلیارد نفر) در حال حاضر از اینترنت استفاده می کنند.

تعداد اشتراک های تلفن همراه در جهان به بیش از ۸ میلیارد رسیده است. ارزش معاملات تجارت الکترونیکی جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۴.۲ تریلیون دلار رسید.

 بیش از ۲.۵ میلیارد نفر در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در اینجا برخی از آمارهای کلیدی مربوط به رشد اقتصاد دیجیتال آورده شده است.

 طبق گزارش مرکز تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، ارزش اقتصاد دیجیتال جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۱۷.۵ تریلیون دلار رسید که معادل ۲۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۲۷.۵ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۹ تریلیون دلار برسد.

 اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۱ با نرخ ۲۶.۶ درصد رشد کرد که بسیار بیشتر از نرخ رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد جهانی بود. انتظار می رود این نرخ رشد در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد، به طوری که اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ با نرخ متوسط ​​سالانه10.2  درصد رشد کند.

بزرگترین بخش های اقتصاد دیجیتال در حال حاضر تجارت الکترونیکی، رسانه و سرگرمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) هستند.

 انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ بخش های مالی و بیمه، حمل و نقل و لجستیک و مراقبت های بهداشتی به سرعت رشد کنند.

 

اهمیت اقتصاد دیجیتال از نظر بعد مکانی

 آسیا و اقیانوسیه بزرگترین منطقه برای اقتصاد دیجیتال است و در سال ۲۰۲۱ سهم ۴۸.۱ درصدی از کل ارزش آن را به خود اختصاص داده است.

آمریکای شمالی با سهم ۲۶.۷ درصدی در رتبه دوم قرار دارد، به دنبال آن اروپا با سهم ۱۷.۶ درصدی.

انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ آسیا و اقیانوسیه همچنان بزرگترین منطقه برای اقتصاد دیجیتال باقی بماند، اما سهم آمریکای شمالی و اروپا کاهش یابد.

 

 

تاثیر اقتصاد دیجیتالی

اقتصاد دیجیتال در حال ایجاد شغل های جدید، افزایش بهره وری و تحریک نوآوری است؛ همچنین در حال تغییر نحوه زندگی، کار و ارتباط مردم است.علی رغم رشد سریع اقتصاد دیجیتال، هنوز شکاف دیجیتالی قابل توجهی بین کشورها، مناطق و افراد وجود دارد. برای اطمینان از اینکه همه افراد بتوانند از مزایای اقتصاد دیجیتال بهره مند شوند، باید اقداماتی برای پل زدن به این شکاف انجام شود.

همانطور که مشاهده می کنید، اقتصاد دیجیتال با سرعت چشمگیری در حال رشد است و تأثیر قابل توجهی بر جهان دارد. این امر فرصت های جدیدی را برای افراد و مشاغل ایجاد می کند،اما چالش هایی را نیز به همراه دارد.

برای بهره مندی از مزایای اقتصاد دیجیتال و به حداقل رساندن خطرات آن، باید برنامه مناسبی در پیش گرفت . اقتصاد دیجیتال ایران در سال‌های اخیر شاهد رشدی چشمگیر بوده است.

 

ویژگی های اقتصاد دیجیتال در ایران

در اینجا به برخی از آمارهای کلیدی در این زمینه اشاره می‌کنیم؛ برآوردها حاکی از آن است که سهم اقتصاد دیجیتال از GDP ایران در سال 1401 حدود 6 درصد بوده است.

با این حال، برخی کارشناسان این رقم را تا 10 درصد نیز تخمین می‌زنند. حجم کل معاملات در فضای دیجیتال ایران در سال 1401 به حدود 1000 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این رقم نشان‌دهنده رشدی قابل توجه در مقایسه با سال‌های قبل است.اقتصاد دیجیتال ایران در سال 1401 رشدی حدود 30 درصدی را تجربه کرده است

.این نرخ رشد، بالاتر از نرخ رشد متوسط جهانی اقتصاد دیجیتال است.بخش‌های تجارت الکترونیک، فین‌تک و خدمات آنلاین در ایران در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده‌اند.

ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال 1401 حدود 80 درصد بوده است.این رقم نشان‌دهنده دسترسی گسترده مردم به فضای دیجیتال است.

حدود 70 درصد از مردم ایران از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند.این امر زمینه‌ساز توسعه تجارت الکترونیک و سایر خدمات آنلاین شده است.

ایران دارای جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده است که پتانسیل بالایی برای استفاده از خدمات دیجیتال دارند.ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، بازار بزرگی برای کسب‌وکارهای دیجیتال دارد.

 

کلام آخر

در این مقاله به اهمیت اقتصاد دیجیتال در دنیا و ایران پرداختیم و به رشد آماری آن نیز اشاره کردیم. امیدواریم که با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتال، شاهد رشد روز افزون این راهکار در کشور عزیزمان باشیم.

//isti.ir/ZF3y