كشورهاي برتر در بازارهاي مبتني بر اينترنت را بشناسید

با پيشرفت فناوري‌هاي نوين و تسهيل زندگي بشر كه هر روز از طريق اينترنت و فضاي مجازي، گستردگي آن توسعه پيدا مي‌كند، ‌كسب و كارهاي حوزه اينترنتي نيز با شتاب بيشتري رونق پيدا مي‌كنند.

به گزارش روابط عمومي ستاد توسعه فناوري هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با پيشرفت فناوري‌هاي نوين و تسهيل زندگي بشر كه هر روز از طريق اينترنت و فضاي مجازي، گستردگي آن توسعه پيدا مي‌كند، ‌كسب و كارهاي حوزه اينترنتي نيز با شتاب بيشتري رونق پيدا مي‌كنند. به دنبال اين توسعه بازارهاي نوين مبتني‌بر اينترنت نيز شكل مي‌گيرد كه در دهه اخير به ميدان رقابت كشورهاي دنيا تبديل شده است. ميدان رقابتي كه هركدام از كشورها تلاش مي‌كنند تا سهم بيشتري را از آن خود كنند. در اين ميان تنوع خدمات ارائه شده به مشتريان بازارهاي مجازي و اينترنتي هر روز گشترش پيدا مي‌كند و شركت‌هاي دانش بنيان و پيشتاز در عرصه هوشمندسازي، گامي جديد در توسعه اقتصاد دجيتال برمي‌دارند.

نگاهي به پيشتازان و فعالان بازارهاي ديجيتالي مي‌تواند بيانگر تلاش كشورهاي در عرصه كسب‌وكارهاي اينترنتي و لزوم تعيين نقشه راه براي جمهوري اسلامي ايران را تعيين كند. اينكه چه سياست‌هايي مي‌تواند تسهيل كننده مسير ايجاد و توسعه شركت‌هاي خلاق و فناور را فراهم آورد.

هرچند ايجاد كسب‌وكارهاي اينترنتي در جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير شتاب گرفته و رشد چشمگيري داشته است اما بازاريابي و دستيابي به بازارهاي جهاني و حضور فعال‌تر در اين حوزه نياز مهم و كليدي است كه بايد براي آن برنامه‌ريزي‌هاي مدون و دقيقي صورت گيرد.

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تلاش دارد تا با تهيه گزارش‌هايي كمي و كيفي در اين حوزه خلاء‌هاي موجود را شناسايي و راهكارهايي را در اين زمينه در راستاي حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، خلاق و فناور در پيش گيرد.

پیش بینی بازار سه برابری خدمات مبتنی بر اینترنت تا سال 2021

بر اساس بررسي‌هاي ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، بازار خدمات مبتنی بر اینترنت نیز در کنار خرید و فروش آنلاین کالا، رشد چشمگیری داشته و در این میان، بازار خدمات تحویل غذا در محل به‌عنوان پویا‌ترین بازار شناخته شده است؛ همچنین موسسه استاتیستا  پیش‌بینی کرده است که درآمد حاصل از این بازار تا سال 2021 از مقدار 72.86 میلیارد دلار در سال 2016 به 210.32 میلیارد دلار، حدودا 3 برابر، خواهد رسید. این موسسه نیز اقدام به بررسی ارزش بازار خدمات الکترونیک میان پنج کشور چین، ژاپن، آمریکا، انگلیس و آلمان تا سال 2021 نموده است.

مطابق با بررسی‌های انجام شده، کشور چین با کسب ارزش بازار حدود 86 میلیارد دلار در سال 2021 از سایر کشورها پیشی گرفته و در جایگاه اول قرار خواهد داشت. پس از آن، آمریکا و انگلیس با کسب ارزش حدودا 61 و 15 میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار خواهند گرفت.

از دیگر موضوعات قابل توجه در بخش تجارت الکترونیک، موضوع رزرو بلیط آنلاین و انجام خدمات مسافرتی مبتنی بر اینترنت است. طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، بازار این نوع خدمات نیز تا سال 2021 دوبرابر شده و تا حدود 1 تریلیون دلار خواهد رسید. همچنین کشور چین با کسب نرخ رشد مرکب سالیانه 17.9 درصد، سریع‌ترین رشد را از نظر کسب درآمد حاصل از ارائه این نوع خدمت از میان کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس و آلمان خواهد داشت.

در جهان امروز تجارت الکترونیک فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای رفته و امروزه در سطح جهانی شاهد خرید و فروش‌های آنلاین هستیم. درآمد حاصل از این تجارت قابل توجه بوده و آنچه در انجام خرید آنلاین برای مشتریان حائز اهمیت است، فرآیند ساده خرید و شفافیت است؛ در همین راستا موسسه IPC در سال 2016 اقدام به برگزاری پیمایشی میان کاربران تجارت الکترونیک نمود. در این نظرسنجی، مهم‌ترین عوامل موثر بر انجام خرید آنلاین از سوی کاربران استخراج گردید؛ شفافیت اطلاعات مربوط به هزینه تحویل کالا و خدمت قبل از خرید، فرآیند ساده و قابل اعتماد خرید، تحویل رایگان کالا به هنگام خرید با یک ارزش مشخص، امکان مرجوع رایگان کالا، پاسخگویی سریع در بخش خدمات مشتریان، اطلاع از شرکت‌های عرضه‌کننده کالا، تنوع در پرداخت هزینه، امکان سفارش کالا در هر مکان و زمان و با هر وسیله‌ای، امکان انتخاب نحوه تحویل کالا و شرکت عرضه‌کننده به ترتیب از جمله مهم‎ترین عوامل شناخته شدند. بنابراین توجه به ویژگی‌های موثر بر جذب و حفظ مشتریان این نوع تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

پايان پيام/

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zyci