پیوندها
صفحه اصلی > حمایت‌ها و تسهیلات > فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه تولید محتوای الکترونیکی 
فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه تولید محتوای الکترونیکی

باسمه‌تعالی

 فراخوان حمایت از تولید محتوای الکترونیکی

ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد به منظور کمک به رونق کسب و کار در حوزه محتوا نسبت به گزینش و حمایت از طرح‌های فناورانه و خدمات فضای مجازی با اولویت زبان فارسی از طریق فراخوان اقدام نماید. لذا از کلیه شرکت‌ها و فعالان این حوزه دعوت می‌شود در صورت دارا بودن شرایط لازم، ضمن مراجعه به وبگاه ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نشانی http://ictc.isti.ir نسبت به تکمیل فرم و ارائه طرح‌ها و ارسال مستندات مربوط اقدام نمایند.
طرح‌های پیشنهادی در کارگروهی تخصصی ارزیابی گردیده و در صورت احراز شرایط لازم به منظور ارتقای مهارت‌های فنی و مدیریتی پیشنهاددهنده مورد حمایت مالی و اعتباری قرار خواهند گرفت.
 منظور از «طرح» به طور مشخص، پروژه‌های دارای طرح تجاری است که به محصول نهایی و یا خدمات قابل ارائه به مشتری منجر خواهد شد.

زمینه‌های دارای اولویت (شامل و نه محدود به) موارد ذیل می‌باشد:

 الف) حوزه خدمات (محتوایی و زیرساختی)

این حوزه همه فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که به ارائه، ساماندهی و توزیع محتوا می‌پردازند و دارای دو زمینه زیر می‌باشد:

الف -۱. تولید خدمت / نرم‌افزار کاربردی

  • برنامه‌های کاربردی در افزارهای همراه (tablet, smart phone – mobile apps)
  • بازی‌های رایانه‌ای (پس از اخذ مجوز ساخت از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)
  • واقعیت افزوده (Augmented reality)
  • نرم‌افزار زندگی مجازی / واقعیت مجازی  (virtual reality / life)
  • ابزار‌های هوش تجاری (BI)
  • ابزار‌های هوش فرهنگی (CI) (نرم‌افزاری که وضعیت فرهنگی سازمان یا اجتماع را ارزیابی می‌کند و داشبوردهای فرهنگی دارد. وظیفه این ابزارها در حوزه فرهنگ مشابه وظایف ابزارهای هوش تجاری در حوزه کسب و کار است.)

الف – ۲. تولید ابزارها و خدمات زیر ساختی

  • نشر رقومی (ابزارهای پدید آوری یا Authoring tools)
  • سامانه‌های مدیریت یادگیری و محتوا (LMS و CMS)
  • موتور بازی و میان‌افزارهای مورد نیاز بازی‌های رایانه‌ای شامل:

          ۱-میان‌افزارهای هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای
          ۲-میان افزارهای محاسبات فیزیکی در بازی‌های رایانه‌ای
          ۳-میان‌افزارهای ارتباطات شبکه‌ای و توزیع شده در بازی‌های رایانه‌ای
          ۴-میان افزارهای آزمون بازی‌های رایانه‌ای
          ۵-موتور تصویرسازی برای بازی‌های رایانه‌ای و شبیه سازی‌های بی‌درنگ (real-time)

  • موتور شبیه‌ساز
  • نویسه‌خوان نوری (OCR)
  • تبدیل صوت به متن و برعکس
  • پردازش متن (رسمی و محاوره ای) شامل:

           ۱-تشابه‌یابی
           ۲-خلاصه‌سازی
           ۳-ترجمه ماشینی
           ۴-سامانه‌های پرسش و پاسخ
           ۵-غنی‌سازی متن (حاشیه‌نویسی، ارزش افزوده در متن)

  • پالایش محتوا (در همه انواع مختلف شامل متنی و تصویری) (filtering)
  • بازیابی اطلاعات شامل:

          ۱-موتور جستجو
          ۲-استخراج اطلاعات

  • تولید خودکار محتوا
  • ارزیابی خودکار محتوا
  • تحلیل و کاوش کلان داده‌ها (Big Data)
  • تولید مشارکتی محتوای فارسی
  • نظرکاوی

ب) حوزه تولید  محتوا (با اولویت زبان فارسی)

این حوزه فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که در رقومی نمودن محتواها مؤثرند و مشتمل بر موارد زیر می‌باشد:

ب – ۱.   رقومی‌سازی محتوای مستقل با ابعاد:

       ۱-محتوای آموزشی
       ۲-محتوای اطلاع‌رسانی
       ۳-محتوای تبلیغی

                به صورت:

  • شبیه‌سازهای آموزشی / آزمایشگاه‌های مجازی
  • درس‌افزارهای آموزشی (Learning course wares)
  • وب نوشت‌ها (وبلاگ‌ها) و وبگاه‌های تعاملی
  • بانک‌های اطلاعاتی
  • خبرگزاری‌های تحت وب
  • منابع دیداری – شنیداری
  • منابع علمی الکترونیکی (به زبان فارسی و غیر فارسی)

ب – ۲. رقومی‌سازی و طراحی بانک‌های پشتیبان

  • هستان‌شناسی
  • منابع زبانی فارسی
  • پیکره‌های متنی و صوتی

ج) حوزه تجمیع و توزیع محتوا

این حوزه کلیه فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که به نوعی به تجمیع، یکپارچه‌سازی و توزیع محتوا و خدمات ارائه شده بر روی محتوا  می‌پردازد و مشتمل بر موارد زیر است:

ج – ۱. تجمیع محتوا

  • راه اندازی کنسرسیوم‌های محتوایی
  • یکپارچه‌سازی و تجمیع بانک‌های اطلاعاتی متنوع
  • پایگاه‌های تولید محتوای مشارکتی (wikis, social networks)

ج – ۲. توزیع محتوا

کلیه فعالیت‌هایی است که به تنهایی و یا با همکاری برخی از فعالیت‌های قبلی به توزیع و ارائه محتوا به کاربران فضای وب می‌پردازد. به عنوان مثال شبکه توزیع محتوا (CDN) برای بازی‌های رایانه‌ای.


برای دریافت کاربرگ ارائه طرح، به صفحه فرم‌ها مراجعه فرمایید.

©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir